Lifestyle Modern art

Da li si čuo/la za “booktubere”?

Knjigatron želi da u mlađe generacije usadi ljubav prema onome što je, po svemu sudeći, palo u senku društvenih mreža i interneta - ljubav prema čitanju.

Najnovija istraživanja pokazuju da YouTube postaje glavni izvor vesti i da svakog dana se sve više korisnika okreće njemu u potrazi za informacijama. Po brojnim medijskim analizama, najveći procenat korisnika ove online platforme su upravo mladi, uzrasta 18-24 godine. Kao i publika koja prati You Tube, vlasnici kanala na istoj socijalnoj mreži uglavnom su tinejdžeri. Uglavnom su to kanali zabavnog karaktera (igrice, šminkanje, modni saveti i vlogovi) koje svi koliko-toliko pratimo. S druge strane, postoje i oni kanali koji pored zabavnog karaktera, imaju za cilj da naprave i neku promenu u društvu. Jedan od njih je Knjigatron, koji želi da u mlađe generacije usadi ljubav prema onome što je, po svemu sudeći, palo u senku društvenih mreža i interneta – ljubav prema čitanju.

Milica Đorđević koja vodi YT kanal Knjigatron ima 19 godina. Završila je Treću beogradsku gimnaziju i budući je student Filološkog fakulteta Univerziteta u Beogradu.

Na pitanje odakle joj ideja za osnivanje YT kanala koji će se baviti upravo knjigama, Milica je izjavila:

Ideja je nastala pre oko dve i po godine, tada sam dosta vremena provodila gledajući strane youtubere koji pričaju o knjigama i poželela sam da isto to radim, ali na maternjem jeziku. Iako volim modu, šminkanje i ulepšavanje kao i svaka devojka, o knjigama znam najviše, pa je odabir teme za moj YT kanal bila sasvim spontana odluka.

Milica Đorđević; foto: privatna arhiva

Milica dodaje da joj je drago što ona nije jedina koja se bavi ovom temom,  da booktubera ima sve više i da joj je zbog toga srce puno. Takođe, Milica sa svojim kolegama booktuberima redovno razmenjuje mišljenja o različitim književnim delima, sarađuje sa njima, a sa nekima se i privatno druži.

S obzirom na to da Miličin kanal nema milionski auditorijum, kao neki drugi kanali na YT-u, pitali smo je kako knjiga uopšte prolazi na ovoj društvenoj mreži.

Bavljenje knjigama na YT-u ne iziskuje instant popularnost i uspeh, tako da je to definitivno sporiji proces. On zahteva dosta truda, vremena i rada – kao i sve ostalo što se ubraja u kvalitetan sadržaj, izjavila je ona.

Kako ulaže dosta vremena, truda i ljubavi u svoj kanal, zapitali smo se – šta zapravo za Milicu predstavlja Knjigatron?

Knjigatron je prevashodno hobi i jedno veliko uživanje za mene, ali sa porastom publike i različitim izazovima, on povremeno poprima i odlike posla.

Milica je posle dve i po godine rada na Knjigatronu, počela da sarađuje sa izdavačkim kućama poput Lagune i Kreativnog centra, tako da većinu željenih knjiga dobija u zamenu za iskrene recenzije. Ljudi iz izdavačkih kuća maksimalno poštuju njenu umetničku slobodu, te je odabir njen, a ponekad kupi i neke enciklopedije, retke knjige ili nešto iz sfere koja je u tom trenutku interesuje, a da je od nekog drugog izdavača. Ona dodaje da joj saradnja sa izdavačkim kućama pomaže u obezbeđivanju materijala za čitanje koji predstavlja svojim pratiocima, ali nisu izostavljena i lepa druženja, manifestacije i nova poznanstva koja su joj ove saradnje donele.

3. Književni maraton u Beogradu; foto: privatna arhiva

S obzirom na to da živimo brzim tempom života, Milica govori o tome koliko njoj oduzima vremena ovaj hobi.

Sve zavisi od okolnosti, sadržaja koji predstavljam i rokova ukoliko ih ima. Ljudi se često prevare i misle da je lako snimati klipove, tj. misle da se sve svodi samo na snimanje, međutim malo ljudi je svesno priprema koje prethode video klipu, bio on recenzija ili neka diskusija. Dakle, u pitanju je dosta planiranja i pažljivog odabira reči kako bi se u što kraćem vremenskom periodu nekome predstavilo delo i najbolje prenela poruka, kaže ona.

Ona nagoveštava da obraća pažnju na apsolutno sve, ne krije ni to da je perfekcionista po pitanju nekih stvari, pa da čitavu diskusiju od deset minuta snima ponovo zbog malene fleke na majici koju tokom snimanja nije primetila. Svoj kanal predstavlja kao mesto na kome se uglavnom mogu videti recenzije književnih dela, ali voli da snimi i diskusije na različite teme koje su usko povezane sa čitanjem, pa i vlogove u kojima i ona sama uživa. Ova jutjuberka kaže da je svaka recenzija na neki način preporuka, tako da bilo da je u pitanju snimanje klipa ili odgovaranje nekome na poruku, uvek u obzir uzima njegov uzrast i lične preferencije kada je žanr u pitanju.

A na pitanje koliko je čitanje zastupljeno među njenim vršnjacima i koji je uzrok tome, ona je rekla sledeće:

Čitanje je na ovaj ili na onaj način definitivno zastupljeno. Imam prijatelje koji čitaju, imam i one koji ne praktikuju ovu vrstu opuštanja. Ako kažemo da omladina ne čita, koncentrisanje na problem je uvek manje bitno od angažovanja da se pronađe rešenje za isti. Zato i pričam o knjigama na YouTube-u, velika ideja svega je širenje ljubavi prema književnosti, širenje pozitivne svesti, pa samim tim i motivisanje ljudi da se oprobaju u čitanju ako do sada nisu i pronađu žanr koji im odgovara.

I za kraj, želeli smo da znamo da li joj pored zadovoljstva, ovakav hobi donosi i nekakvu zaradu, i ako je donosi, da li je ona dovoljna da pokrije trošak za ”mesečnu dozu kupovine knjiga”.

Za sada, rad na Knjigatronu ne donosi zaradu u vidu novca. Booktube je nešto što je i dalje u razvitku na našim prostorima i što ima dosta potencijala, a u skladu sa tim razvitkom napredovaće i saradnje.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *