Izložba Žan Pol Gotjea Ljubav je ljubav je prva izložba visoke mode u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu. Na izložbi se mogu videti 38 venčanica visoke mode kreiranih u periodu od 1990. do 2020. godine.
Moda i odevanje postoje od početka čovečanstva samo dolazi do banalizovanja modnog dizajna kao takvog ili dizajna tekstila zato što smo svakog dana obučeni. Svaki put kada napustiš kuću u svojoj odevnoj kombinaciji, ti si, svesno ili ne, napravio/la određene izbore. Ne bi trebalo da shvatamo modu kao svakodnevicu, jer iako je viđamo svaki dan na ljudima, reklamama, na televiziji, možemo uvek da se zapitamo: Šta ovo znači? Zašto je ova osoba ovo obukla? Zašto smo mi ovo obukli? Da li smo ovo obukli zato što mi to želimo ili zato što nam je nametnuto ?
Moda i modni dizajn
Smatram da je teže da se odeća i modni dizajn objasne ljudima, zašto je ovo dragoceno i zašto je ovo takođe umetnost, pogotovo ljudima koji nisu u tome. Imamo ljude kojima je ovo život ceo i onda imamo ljude koji samo obuku istu majicu treći dan i potpuno im je svejedno, kaže za Youth vibes Anđela Čoso, student treće godine na Fakultetetu primenjenih umetnosti, odsek za tekstil.
Dodaje da mladi mnogo više razumeju zašto je ova izložba zaista važna, i koliko je velika privilegija što imamo priliku da vidimo ovako nešto. Svako ko je iole pomislio na visoku modu pre ovog trenutka, na našim prostorima nije nikako mogao da je vidi izbliza i da čuje zašto je važna.
Zašto da ne ?
Gotje daje potpuno novi izgled klasičnoj beloj haljini. Kroz ceo njegov rad možemo videti bunt protiv sistema i svih socijalnih, polnih i rasnih normi. Izložba Ljubav je ljubav, prikazuje njegovu posvećenost u borbi za ljudska prava, dok istovremeno promoviše kulturunu raznolikost. Filozofija njegovog dizajna u kombinaciji sa humorom glasi: „Zašto da ne?”. Fantastično je jer u isto vreme imamo modu, umetnost, prava, ali i socijalna pitanja .
Drugačija itempretacija
Šta se desi kada zamenimo ono na šta smo ranije navikli? Čar visoke mode, leži upravo u detaljima, zameni pozicija dinamika, rasa, tradicija, kao i zamena položaja muškaraca i žena. Gotje nam pokazuje, da možemo i da treba da kombinujemo i upoznajemo različite kulture, ali bez ugrožavanja etničke kulture. Bogatstvo u umetnosti i dizajnu je upravo ono na šta ne bacimo drugi pogled. Složenost njegovih dizajna zaista oduzima dah i pokazuje koliko ljudska kreativnost može biti neograničena kada lepotu vidimo u razlikama i slavimo različite izraze ljudske prirode.
Anđela dodaje da je Žan Pol Gotje neko ko je ravan Pradi, Versace-u, Gucci-u. Sarađivao je sa nekim od najvećih svetskih modnim kreatorima, poput Pierra Cardina i Alesandra McQuenna, o kojima smo do sad mogli samo da čujemo. Ono što je posebno zanimljivo je činjenica da su neke od njehovih muza bili Madonna, David Bowie i Frida Kahlo.
Rizici danas u modnom izražavanju
Žena u odelu je danas nešto sasvim normalno, iako bi to bilo katastrofalno pre samo nekoliko decenija. Ipak, danas je muškarac u suknji i dalje tabu tema. Žan Pol zato i postavlja pitanje zašto je ovo toliko skandalozno kada žene smeju da nose pantalone.
Mislim da samo izražavanje po sebi nije problem, dokle god je pametno određeno. Ako se neko oseća prijatnije u tamnom nek nosi tamno. Ako je nekome prijatnije u uskom – slobodno. Moda, stil i odeća o kojoj pričamo – to nosiš samo ti na kraju dana. Danas je teško na našim prostorima pogotovo da se i dalje shvati da se odeća banalizuje, kaže Anđela.