Kako da? Lifestyle

Kako da iskoristiš tremu na pravi način i rešiš je se?

Kada se suočiš sa svojim strahom videćeš da javni nastup nije strašan, samo ti je bila potrebna motivacija da izraziš svoje mišljenje.

Uskoro imaš prezentaciju ili neku vrstu javnog nastupa pred velikom grupom ljudi, a od same pomisli na to stomak ti se okrene naglavačke. Kako se tog neprijatnog osećaja rešiti i kako ga iskoristiti na najbolji način?

Srce ti ubrzano lupa i ruke ti se znoje dok stojiš ispred publike koja čeka da čuje šta imaš da kažeš, otpevaš ili odsviraš. Strah te je da nešto ne pogrešiš ili zaboraviš, ali sve je to normalno. Postoji par saveta koji mogu da ti pomognu da tremu prevaziđeš.

Šta je trema? Trema je jedna vrsta straha, slična anksioznosti, ali usko vezana za određeni događaj. Osoba se plaši, jer misli da određena situacija prevazilazi njene sposobnosti i da neće biti u stanju da se pokaže u najboljem svetlu.

Za šta je trema dobra? Funkcija treme je da podigne adrenalin i tako obezbedi što bolji performans. Pored toga, njena funkcija je da preispita tvoje znanje, da utvrdi da li smo spremni za javni nastup, a ukoliko otkriješ da imaš neke rupe u znanju, na tebi je da ih nadomestiš i uvežbaš.

Trema je okej. Kada ovako sagledaš tremu, shvatićeš da je ona tvoj saradnik, a samo njeno postojanje znači da nam je stalo i da ono što sledi smatraš jako bitnim u životu, pa želiš da daš sve od sebe. Ako želiš da prevaziđeš ili da makar naučiš neke trikove kako da umanjiš tremu, seti se da je trema strah koji može da se prevaziđe.

Nekoliko saveta kako se rešiti treme:

  • Pripremi svoj tekst i materijal koji ti je potreban unapred. Pripremi i nauči svoj tekst četiri dana pre svog javnog nastupa. Ukoliko nastup zahteva plakate, projektor ili druge materijale, obezbedi sve to na vreme. Ne ostavljaj sve za poslednji trenutak!
  • Ne razmišljaj o tome šta može da krene naopako. Umesto toga se koncentriši na misli ili slike koje te opuštaju. Ukoliko razmišljaš samo o tome šta možeš da zabrljaš, razmišljaj o stvarima, ljudima ili mestima koja te opuštaju.
  • Ne razmišljaj o stvarima koje ti smanjuju samopouzdanje. Ne dozvoli da te trema uplaši i uništi ga. Veruj u sebe.
  • Vežbaj kako da se opustiš i smiriš u stresnoj situaciji. Npr. diši duboko… Pre nastupa par puta duboko udahni na nos i izdahni na usta. Duboko disanje će ti pomoći da se opustiš.
  • Zamisli svoj uspeh: uvek se fokusiraj na svoju snagu i mogućnost da se izboriš u teškim situacijama. Razmišljaj kako će sve biti u redu i uvek gledaj sve sa pozitivne strane.
  • Poveži se sa publikom: nasmeši se s vremena na vreme i razmišljaj o njima kao o prijateljima, ne neprijateljima. Kada staneš ispred publike, ponašaj se kao da pričaš sa svojim prijateljima .
  • Gledaj ljude iz publike u oči. Ako ti je nezgodno, onda gledaj u tačku iznad njihovih glava. Kada povremeno pogledaš ljude u oči, stavićeš im do znanja da je ono o čemu pričaš veoma važno. Tako će svi saslušati šta imaš da kažeš.
  • Nemoj da se trudiš da sve bude savršeno i znaj da je okej ako napraviš grešku, nije smak sveta. Ako napraviš grešku, malo improvizuj i vrati se na temu. Bitno je samo da nastaviš da pričaš, tako niko neće ni primetiti da si pogrešio/la. Ponašaj se prirodno, budi ono što jesi!

Svi ćemo se u nekom trenutku suočiti sa tremom. Kada se suočiš sa svojim strahom videćeš da javni nastup nije strašan, samo ti je bila potrebna motivacija da izraziš svoje mišljenje.

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of