KOMS-ovo Istraživanje o zdravlju mladih pokazuje da je anksioznost kod mladih sve češća. Nedavno se završila kampanja na društvenim mrežama koja je za cilj imala da mladima pruži relevantne informacije o anksioznosti. Tim povodom razgovarali smo sa aktivistima iz Pneuma kreativnog kolektiva koji su sprovodili kampanju.
O anskioznosti sme da se priča
Video serijal je deo projekta Mladi i anksioznost — o tome sme da se priča, koji je sprovodila Pneuma kreativni kolektiv, uz podršku platforme Kritički, stručnih lica i mladih iz regiona. Serijal je regionalnog karaktera. U njemu učestvuju mladi iz Srbije, Hrvatske, Crne Gore i Bosne i
Hercegovine. Pitali smo Jovanu Jovanov, apsolventkinju psihologije i članicu projektnog tima, zbog čega projekat nosi ovo ime.
Naziv je nastao kao odgovor na ono što smo prepoznali kao trenutno stanje u društvu i moto onoga što želimo u istom u budućnosti, a to je detabuiziranje teme mentalnog zdravlja, odgovara Jovana Jovanov.
Kampanji je prethodilo istraživanje koje je pokazalo da čak četvrtina mladih ne zna, a oko 35% mladih samo delimično razume šta je anksioznost. Tako su mladi imali priliku da anonimno postave pitanja o anksioznosti, a odgovor bi dobili od stručnih lica putem video klipa na društvenim mrežama, kako bi pouzdane informacije dobili i oni koji nisu postavili pitanje.
Uzroci anksioznosti
Podaci KOMS-ovog Istraživanja govore da je čak 68.5% mladih anksiozno. Učesnici projekta Mladi i anksioznost pitali su mlade u kojim situacijama su se osetili anksiozno. Najveći broj mladih odgovorio je da su to situacije vezane za školu ili fakultet, situacije koje podrazumevaju neki vid socijalne interakcije, kao i javni nastupi i nepoznate situacije.
Sam uzrok anksioznosti nam ipak ostaje nepoznat, jer u različitim situacijama i kod različitih osoba uzroci mogu da variraju i da se razlikuju, odgovara Sara Dragić, apsolventkinja psihologije i članica projektnog tima.
Informisanje preko društvenih mreža
Sara nam je otkrila i da većina mladih koji su im se javljali kažu da ne mogu da pronađu relevantne informacije putem medija i obrazovnog sistema, te da se o anksioznosti informišu preko društvenih mreža. Pitali smo Saru: Šta je najviše interesovalo mlade koji su im se javljali?
Mladi su istakli potrebu da čuju iskustva svojih vršnjaka. To ih osnažuje i donosi imosećaj povezanosti kroz saznanje da nisu sami u tome kroz šta prolaze. Žele da saznaju kako da pomognu sebi u momentima kada se osećaju anksiozno, ali i kako da drugima koji im se obrate za podršku, mogu da pomognu, kaže Sara Dragić.
Pored toga, Sara kaže da mladi žele i da ih okolina shvati ozbiljno kada pričaju o svojim izazovima u vezi sa mentalnim zdravljem. Mladima bi značilo i više prilika da se obrate stručnim licima kroz potencijalnu besplatnu podršku.
Tišina kao prepreka
Mentalno zdravlje i dalje je tabu tema za veliki deo našeg društva. Zbog čega je važno da razgovaramo o mentalnom zdravlju?
Mentalno zdravlje kao validna tema za konverzaciju obezbeđuje veću vidljivost poteškoća sa mentalnim zdravljem a to dalje upućuje na to da one nisu nešto što se događa „tamo nekom”, te da se sa određenim poteškoćama u većoj ili manjoj meri susreće veliki broj ljudi, objašnjava Jovana Jovanov.
Taubizirane teme prati dosta neproverenih informacija. Nije važno samo da se priča, već je važno i ko i kako priča.
Posledice informisanja iz irelevantnih izvora, kao što su neprovereni članci na internetu, korisnici na društvenim mrežama i slično, mogu varirati od pojmovnog nerazumevanja kada pričamo o istoj stvari do potpuno iskrivljene slike o tome šta su zapravo izazovi u vezi sa mentalnim zdravljem, ističe Jovana Jovanov.
Univerzalni problem mladih
Mentalni problemi ne poznaju državne granice. To su prepoznali i ljudi iz Pneuma kreativnog kolektiva, te ovaj projekat obuhvata mlade iz celog regiona.
Kroz ovaj projekat uspeli smo da spojimo mlade iz regiona oko teme koja im je svima podjednako važna. I to je neka dodatna vrednost ovog projekta na koju smo posebno ponosni. , govori Nikola Veljković, omladinski radnik i koosnivač Pneuma kreativnog kolektiva.
Nikola kaže i da kako se sadržaj delio putem društvenih mreža, a ljudi kojima je sadržaj namenjen razumeju jezik i dele isti problem, nije bilo poteškoća u internacionalnizaciji projekta.
Sve video klipove nastale u okviru kampanje Mladi i anksioznost – o tome sme da se priča možeš naći na Instagram profilu Pneuma kreativnog kolektiva.