Vesti

Nekad izgubljeni scenario pionira jugoslovenskog filma napokon pred publikom

Dela realiste Borisava Bore Stankovića, poslužila su kao inspiracija Vojislavu Nanoviću da sedamdesetih godina 20. veka napiše scenario za film koji se bavi onime što je Sofkinu krv uprljalo. Gresima njenih predaka.

Upravo po tom, jedno vreme izgubljenom scenariju, danas adaptiranom od strane scenaristkinje Milene Marković, snimljen je film Nečista krv – Greh predaka, u režiji Milutina Petrovića.

Film je prikazan 12. avgusta na specijalnoj projekciji u Cineplexx Galerija Belgrade, posle koje je održana konferencija, na kojoj se medija obratio deo ekipe.

Radnja filma Nečista krv – Greh predaka se dešava pre Sofkinog rođenja i prati priču o njenom dedi Hadži Trifunu (Dragan Bjelogrlić), uglednom srpskom trgovcu, koji pokušava da očuva mir sa turskim vlastima, ali i održi svoj ugled i uticaj u Vranju, važnoj turskoj varošici u blizini granice sa oslobođenom Srbijom. Dok Trifun priprema dva sina da ga naslede na poziciji vođe među srpskim narodom, muke mu stvaraju ne samo moćni turski begovi nego i sama njegova porodica. Trifun donosi niz teških odluka koje će kasnije uticati na njegove potomke, junake iz drame Nečista krv. Trifunove odluke utiču i na živote njegovih savremenika, njegove porodice.

Anđela Jovanović tumači ulogu hrabre Tašane, žene čija je borba za svoj život i egzistenciju velika, kako je to Jovanovićeva istakla. Takođe uloge tumače i Nela Mihailović, Teodora Dragićević, Katarina Radivojević, Aleksandar Ristoski, Dejan Bućin, Vaja Dujović, Feđa Štukan, Milica Gojković.

Snimanje je realizovano u filmskom gradu, specijalno napravljenom za potrebe filma smeštenog u Vranje 19. veka. Za taj deo zadužen je bio Milenko Jeremić sa svojim timom. Kostime je kreirala Marina Medenica, dok je montažer filma Đorđe Marković. Direktor fotografije je Erol Zupčević.

Premijere u Beogradu, Novom Sadu i Banja Luci

Film koji će svoju beogradsku premijeru imati 24. avgusta (19:30 Kombank dvorana, 20:30 Cineplexx Galerija Belgrade), od 26. istog meseca će se naći na redovnom bioskopskom repertoaru.

Pre same bioskopske premijere, film će moći da se pogleda na festivalima – 13. avgusta u Vrnjačkoj banji, 20. avgusta u Smederevu, 22. avgusta u Nišu. Naći će se u glavnom takmičarskom programu na festivalima u sva tri grada.

Novosadska premijera biće 25. avgusta, a banjalučka 26. avgusta.

Već je prikazan na palićkom filmskom festivalu, gde je osvojio nagradu publiku.

Pet decenija od nastanka scenarija – pet godina pokušavanja da se skupe sredstva

Nakon, kako je to istakla Snežana van Hauvelingen, producentkinja filma, pet godina bezuspešnih pokušaja da se dođe do sredstava za film i nakon pet decenija od nastanka scenarija, snimanje je započeto prošle godine, u produkciji This and that production. Prvi snimajući dan bio je, kako autori filma kažu sasvim slučajno, pre godinu dana – 12. avgusta. Na dan kada je u Skoplju pre 99 godina rođen Vojislav Nanović.

Snežana van Hauvelingen; Foto: Vidoje Manojlović

RT Beograd je dva puta pokušao da realizuje snimanje filma po Nanovićevom scenariju, a čak je, ističe producentkinja von Hauvelingen, i Žika Pavlović trebalo da ga režira. Na kraju je snimljen uz pomoć Filmskog centra Srbije, Ministarstva kulture Republike Srbije, programu MEDIA fonda Kreativne Evrope i Delegacije Evropske unije u Srbiji.

Avgust u znaku jugoslovenskog filmskog pionira

Nečistom krvlju je Vojislav Nanović vraćen u ovdašnju kinematografiju. Ali se tu neće stati. Filmovi autora koji je stvarao od četrdesetih godina, najaktivnije tokom šestdesetih, biće tokom meseca avgusta prikazani u Jugoslovenskoj kinoteci, u Beogradu.

Opčinjenost delom Vojislava Nanovića, prožima se i kroz ostale radove Milutina Petrovića. Njegov prvi film omaž je Nanovićevom Čudesnom maču.

U izdanju Kinoteke 1999. izašla je knjiga ’’Vojislav Nanović – pionir jugoslovenskog filma’’. Nju je napisala moja generacija i ja sam napisao neki mali tekst, kazao je Nanović. U stvaranju te knjige učestvovali su između ostalih Dinko Tucaković, Nebojša Pajkić, Bogdan Zlatić…

Opsednuti su bili, kako kaže, ne samo Nanovićem već celom posleratnom kinematografijom, tim prvim filmskim radovima, za koje su oni koji su ih na fakultetu učili smatrali da treba da ih se malo stidimo, priseća se Petrović. Nisu nam pričali o njima, naglašava on. Razlog za to pronalazi u kako kaže – frci oko crnog talasa i priči sa modernizmom.

Milutin Petrović; Foto: Vidoje Manojlović

Dijalog Petrovića sa Nanovićem trajao je i kroz film Petljasve do filma Nečista krv – Greh predaka.

Nanovićeva unuka, Jovana Stanojlović, na konferenciji je najavila osnivanje Zadužbine Vojislava Nanovića, koja će za cilj imati negovanje lika i dela, ali i zaštite autorskih prava ovog umetnika. Naša ideja je da ustanovimo i nagradu koja će nositi njegovo ime, a koja bi podstakla mlade umetnike i dodeljivala se na nekom od festivaladodala je Stanojlović.

Zadužbinu će realizovati naslednici Vojislava Nanovića i produkcijska kuća This and That.

Prisećajući se svoga deda Voje, Stanojlović je rekla je da je bio i režiser i scenarista i koscenarista, montažer, da je znao da uradi ceo proces snimanja. Moju baku je naučio da bude montažer. Ona je montirala i radila sve njegove filmove, a posle i filmove mnogih drugih autora. Napomenula je da postoje neki još uvek nerealizovani Nanovićevi scenariji.

Zahvalila se ekipi na realizaciji filma i primetila da je Nanović na scenario preneo duboku psihološku analizu likova, koju je Bora Stanković uspostavio. 

*Autor naslovne fotografije: Vidoje Manojlović

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments