[edgtf_dropcaps type=“normal“ color=““ background_color=““]K[/edgtf_dropcaps]ada je u Srbiji zbog epidemije korona virusom uvedeno vanredno stanje 15. marta, glavni problem je bila organizacija učenja na daljinu. Svi problemi su rešavani u hodu i za svega nekoliko nedelja smo se navikli na nov način rada. Ipak, postojale su određene mane zbog kojih je bilo jasno da online učenje ne može zameniti nastavu u školi. Kako je budućnost sa koronom neizvesna, najbolja opcija je navići se na novo poimanje normalnog.
Čim se završila prethodna školska godina, počele su pripreme za sledeću jer su bili mogući razni scenariji. Pominjao se i uobičajen polazak u školu, ali je sav fokus ostao na usavršavanju online nastave. U toku leta su se snimali časovi za RTS platformu u cilju da se nastava realizuje što kvalitetnije i uz što manji rizik po učenike i nastavnike.
Ove školske godine u svim školama su podeljena odeljenja u kojima ima više od 15 đaka. Obavezno je nošenje maski i redovno pranje i dezinfekcija ruku. Preporučeno je i preventivno merenje temperature pre polaska u školu. Časovi traju po 30 minuta, a za vreme odmora se prostorije dezinfikuju.
Na časovima fizičkog vaspitanja više nisu dozvoljeni kolektivni sportovi, a na muzičkom nema pevanja. Ocenjivanje za sve predmete vrši se isključivo u školi. Takođe, roditelji su mogli da biraju da li će dete učiti samo putem online platformi ili po kombinovanom modelu.
Osnovne škole
Iako postoji plan za rad osnovnih škola, on je najpodložniji korekcijama zbog mlađih osnovaca. Dogovoreno je da u jednoj smeni budu osnovci od prvog do četvrtog, a u drugoj od petog do osmog razreda. Jedan dan ide se na neposrednu nastavu, a drugi dan se radi online. Vreme između dva bloka nastave je namenjeno za čišćenje i dezinfekciju prostorija.
Srednje škole
Srednje škole predstavljaju gotovo najveći izazov za organizaciju, jer stručne škole i gimnazije drugačije funkcionišu. Učenici koji su se opredelili za kombinovani model, imaju nedelju dana neposredne nastave, pa zatim jednu ili dve nedelje online nastave, u zavisnosti od toga da li je odeljenje podeljeno na dva ili tri dela. Što se tiče rasporeda smena, u jednoj smeni su prvi i drugi, a u drugoj smeni treći i četvrti razred. Grupa koja ide u školu ima sve predmete po rasporedu.
Škole mogu prilagoditi raspored tako da časovi sa većim nedeljnim fondom budu dvočasi. Sedam opšteobrazovnih predmeta će se prikazivati na platformi RTS Planeta. Srednje stručne škole će profesionalnu praksu obavljati u dogovoru sa poslodavcem.
Kako učenici vide novu školsku godinu?
U okviru ankete sprovedene na Instagram profilu Youth Vibes-a čak 56% učenika je reklo da je upoznato sa merama koje se tiču načina rada škola u vreme epidemije. Ipak, samo 13% njih smatra da su te mere zaista efikasne.
Pored obaveze nošenja maski, pojedine učenike brine i pitanje kvaliteta ovakvog izvođenja nastave. Jedna učenica je kao problem navela to što verovatno neće moći da stekne sva znanja potrebna za upis na fakultet. Još jedan odgovor koji nam je stigao se ticao nedostatka interakcije između profesora i učenika.
63% anketiranih učenika smatra da je bolje raditi po kombinovanom modelu, dok je 37% njih bilo za online nastavu. Naša sagovornica Iva se odlučila za kombinovani model i navela je neke prednosti i mane tog modela.
Mislim da svakako postoji rizik od zaraze, iako je manji kad se podelimo. Ne smatram da je teško da se radi ovako, ako se dobro organizuješ biće sve u redu. Neobično je jer nismo navikli, ali može da se prevaziđe. Malo će mi nedostajati da se družim sa svima svakog dana, kaže Iva (18).
Školske brige iz ugla roditelja
Za vreme prilagođavanja novom načinu učenja, roditelji su odigrali jako bitnu ulogu. Mnogi od njih su pružali pedagošku podršku deci i pomagali im pri učenju. Međutim, trenutno i njih muče brojna pitanja vezana za polazak u novu školsku godinu.
Irena je majka srednjoškolke koja kreće u četvrti razred. Ona kaže da na naizgled sasvim uobičajena pitanja stižu samo zbunjujući odgovori.
Normalno je da detetu kupiš knjige, karticu za prevoz… Sve su to neke uobičajene stvari o kojima mi roditelji brinemo. Sada imamo hiljadu briga. Koliki je rizik od zaraze, da li će opet biti samo online nastava, koliko je ovo dobro… Svi se samo nadamo da će se ovo što pre završiti, kaže Irena.
Očekivanje neočekivanog
Više puta se pokazalo da je korona nepredvidiva, pa je tako mnoge planove i očekivanja promenila iz korena. Zato za sve škole postoji još jedan scenario, a to je potpuni prelazak na online nastavu. To se može desiti u dva slučaja. Prvi je nepovoljna epidemiološka situacija, a drugi nastupa ukoliko dođe do sudara sezonskog gripa i korone koji bi bio potencijalno opasan.
Pandemija je značajno uticala na sve segmente života. Škola je jedan od najosetljivih, te je prioritet vratiti se u normalne tokove. Koliko će to biti moguće, zavisi samo od nas. Samo upornost, saradnja sa nastavnicima i želja nam mogu pomoći da se naviknemo na „novu“ školu.