Meksički reditelj Giljermo del Toro stvorio je nesvakidašnji film u kojem su spojeni opera, strip, vodvilj i filozofija. Interakcija crno-belog filma u tkivu tehnokolara digitalne ere, svodi izražajna sredstav nemog filma i uključuje ga na radikalan način. Oblik vode objedinjuje oblike bajke, drame i komedije.
Radnja
Elza je gluvonema žena, koja radi kao čistačica u skrivenoj vladinoj laboratoriji Baltimoru. Njen život se zauvek menja kada otkrije tajnu laboratorija – misteriozno stvorenje iz Južne Amerike koje živi u rezervoaru za vodu. Dok Elisa razvija jedinstvenu vezu sa svojim novim prijateljem, ubrzo saznaje da je njegova sudbina i sam opstanak u rukama neprijateljskog državnog agenta i morskog biologa.
Radnja filma se dešava u tri demenzije: u tajnoj vladinoj laboratoriji, U stanu gluvoneme čistačice Elze i u Elgin teatrumu , koji pored toga što pušta filmove, ponekad propušta i vodu koja curi u Elzin stan. U obliku vode se susreću „Maka sirena“, „Lepotica i zver“, „King Kong“ i „Frankenštajn“.
Glavni junak je amazonsko biće koje je personifikacija čiste iskonske ljubavi koja vodu od obične tečnosti pretvara u živo biće. Voda oseća i stvara kristale uz razliku u kakav dodir dolazi što sa zvukovima, što sa bićima i ljudima. U filmu može da se oseti da voda nije samo hemijska formula, već i oblik koji menja svoju molekularnu strukturu.
Manjine kao nosioci priče
Postoji nekoliko tema u ovom filmu, ali sveukupna tema je o manjinama i način na koji privilegovani ljudi gledaju na one koji su drugačiji. Međutim, kako bi ova poruka bila jasnija, film je postavljen 1960-ih, gde su manjine uglavnom bile marginalizovane. Pored amazonskog stvorenja, glavni akter ove priče Elza. Njeni prijatelji su njena saradnica Zelda, crna žena koja služi kao prevodilac za Elzu i njen komšija Giles, susedni gej. Žene, hendikepirane osobe, crnci i gejevi svi su među onima koje je tadašnje društvo izgnalo. Glavi antagonista u priči je Strickland. On predstavlja tada privilegovane ljude: belac na položaju, religiozan, oženjen ima decu i neprijateljski raspoložen prema onima koji nisu poput njega.
Obostranim bićima u prevodu monstrumima, nije lako da prežive među pripadnicima ljudske vrste gde su se zatekli, jer oni ne razumeju, a ne mogu ni da savladaju pravila koja postoje među ljudima i time su osuđeni na okrutnu smrt. U tom smislu zaplet kreira i uključuje oba klišeirska elementa. Armija i naučnici žele da seciraju i ubiju čudovište, dok ono postaje oblik žudnje žene aseksualnog izgleda sa kojom se u nemoj tišini potpuno razume. Elza od rođenja ne može da govori i ima ožiljke na vratu koje niko ne može da objasni, ali u ljubavnom zagrljaju neme Elze i vodozemskog bića, ožiljci postaju škrge i pokazuju potrebu za postojanjem, priznanjem i da svaka anomalija ima smisao i pravo da postoji baš takva kakva jeste, aliu se njena funkcija ne može spoznati.
U tom smislu, za sve one koji žele da dožive vodu kao živo biće, preporučujemo ovaj film koji odiše toplinom, ljubavi i iskrenim odnosom koji su imanenti svim živim bićima, bez obzira da li su ljudi, vodozemci ili neka druga vrsta.