Modern art

Od grafiti slova u Beogradu do murala širom sveta – Artez

,,Doživljaj koji crtanje u javnom prostoru sa sobom nosi je zaista poseban – kroz kreativno izražavanje osvajate grad, zid po zid, i vremenom on zaista postaje vaš na način koji je teško objasniti rečima."

Gradove više ne predstavljaju samo njihovi poznati spomenici, parkovi i muzeji. U ime gradova sada govore i turistima skreću pažnju i umetnička dela na ulicama. Premda je najpoznatija Povorka prinčeva u Drezdenu, mnoge svetske metropole su ukrašene različitim radovima lokalnih i međunarodnih umetnika. Iz te grupe se ne izdvaja ni Beograd, u kojem se na mnogo mesta mogu videti umetnička dela naših najpoznatijih grafiti umetnika.

Andrej Žikić, poznatiji kao Artez, jedan je od naših najeminentnijih uličnih umetnika. Rođen je 1988. godine u Beogradu. Poznat je na sceni ulične umetnosti širom sveta. Svojim delima je pečat ostavio, pored srpskih, u mnogim evropskim gradovima, ali i širom Brazila i Indije. Živi u Beogradu, ali zbog posla, kako kaže, šest meseci godišnje svoj život pakuje u kofere.

Od početaka do danas

Kako Artez navodi, crtanjem po zidovima počeo da se bavi kada je otkrio grafiti kulturu. Počeo je crtanjem grafiti slova, a zatim prešao na crtanje karaktera. Nakon 10 godina iskustva i izrade 200-300 radova manjeg formata, svoj prvi veliki zid je samostalno oslikao 2013. godine.

Doživljaj koji crtanje u javnom prostoru sa sobom nosi je zaista poseban – kroz kreativno izražavanje osvajate grad, zid po zid, i vremenom on zaista postaje vaš na način koji je teško objasniti rečima, kaže Artez za Youth Vibes.

Artez; Foto: Robert Gondi

Znanje u arhitekturi i slobodnom penjanju kao pomoć u uličnoj umetnosti

Andrej je diplomirao na Arhitektonskom fakultetu Univerziteta u Beogradu 2013. godine. U slobodno vreme se bavio i slobodnim penjanjem. Navodi da su mu studije arhitekture pomogle da bolje sagleda prostor u kome stvara. Dok je koristio sprejeve kao alat za crtanje, iskustvo u penjanju mu je pomoglo da ojača ruku i prste. Zbog penjanja je, kako kaže, mogao da crta 10-12h bez pauze. Sada mu znanje stečeno na slobodnom penjaju pomaže u savlađivanju strahova i tehničkim metodama potrebnim za rad na visini.

Različiti vremenski uslovi i izrada murala

Kako je izrada murala posao koji zahteva duži vremenski period, uslovi ne smeju mnogo da se menjaju. Vremenske prilike čine bitan faktor u načinu rada. Previsoka ili preniska temperatura mogu da otežaju rad, dok vetar može da smeta stajanju u mestu i držanju visoko podignute glave.

Trudim se da se prilagodim svim mogućim vremenskim prilikama i neprilikama, tako da sam crtao na ekstremnim vrućinama (preko 40 stepeni) i hladnoćama (ispod nule), po snegu, vetru, ledu, i nikada me ništa od toga nije „oteralo“ sa zida, izuzev kiše koja bi se slivala niz zid i spirala farbu koja se nije osušila. Što se mene tiče, ja zavisim samo od kiše, ovo ostalo mi ne smeta, navodi naš sagovornik.

Artezov mural u Beogradu

Artez na svetskoj sceni uličnih umetnika

Artezovo delo spada u top 50 najlepših murala 2019. godine, prema listi Widewalls-a. Takođe, jedna od njegovih kolaboracija bila je u Sao Paolu, gde su on i lokalni umetnik Paulo Ito naslikali mural inspirisan čuvenim filmom Ko to tamo peva. Ovo su samo neki od njegovih zapaženih uspeha van Srbije.

Trudim se da moji radovi govore umesto mene. Portfolio koji sam godinama stvarao me reprezentuje i garantuje ljudima sa kojima sarađujem da ću zadržati nivo koji se od mene očekuje. Mislim da su doslednost i upornost od presudnog značaja kada je u pitanju zadobijanje poverenja ljudi koji vas poznaju samo po vašem radu.

Profesija uličnog umetnika je Artezu pružila mnoga poznanstva i iskustva. Kaže da je sticanje prijatelja jedan od najlepših delova posla. Dodaje da crtanje veoma često postaje samo izgovor za druženje i upoznavanje različitih kultura. Što se kolaboracija tiče, Artez smatra da su one odličan način za uvežbavanje komunikacije. Tvrdi da je pronalaženje zajedničkog jezika sa ljudima jako bitno prilikom dogovora sa organizatorima projekata i festivala ili klijentima.

Želje za buduće murale u Srbiji

Ovaj i više nego uspešan ulični umetnik bi voleo da, što se Srbije tiče, svoj trag u budućnosti ostavi na još nekim zidovima u Beogradu koje godinama posmatra. Takođe bi voleo i  da oslika neku veliku fasadu u Somboru, gradu koji ga je oduševio, pretpostavlja zbog divnih ljudi koje je tamo upoznao.

Artezovi saveti za početnike

Recept za uspeh je da crtate kad god vam se ukaže prilika za to. Da li ćete crtati solo ili sa drugim umetnicima je manje važno. Kolaboracije su nezaobilazna faza u razvoju uličnog umetnika, ali svakako treba da budu samo faza –  ako radite samo kolaboracije, postoji opasnost da ćete zapostaviti svoj individualni razvoj. Preporučujem i upoznavanje sa teorijom boja – sigurno bi mi bilo mnogo lakše da sam, sve ono što sam radio intuitivno, mogao i teoretski da objasnim, rekao je Artez.

Pretplati se
Obavesti o
guest
0 Komentari
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare