Lifestyle

Pioniri avijacije: Braća Rajt

Ljudi su još od davnina pokušavali da lete, ali prvi put je to pošlo za rukom braći Rajt, na današnji dan pre 117 godina.

Pre nešto više od jednog veka, nekoliko odvažnih pojedinaca se usudilo da leti brzinom sporijom od brzine vozova. Najznačajniji među njima bili su Orvil i Vilbur Rajt, konstruktori i piloti prvog praktičnog aviona. Oni su izveli prvi kontrolisani let motornim vazduhoplovom težim od vazduha.

Pokušaji letenja u istoriji

Let ptica je od davnina inspirisao ljude i stvorio im želju da naprave mašinu kojom bi mogli leteti u vazdušnom prostoru. Proučavanjem letenja, ptica, kao i bacanjem predmeta kroz vazduh, čovek sve više shvata aerodinamičku zakonitost. Jedna od čuvenih starih legendi o letu ljudi pomoću krila je legenda o Dedalu i Ikaru.

U 18. veku se u mnogim svetskim državama razmišljalo o ostvarenju vekovnog ljudskog sna. Suštinski razvoj vazduhoplovstva kreće 1783. godine, kada je Žan-Fransoa Pilatr de Rozje poleteo balonom iz dvorišta Versajskog dvorca u Francuskoj. Kako balonom u slobodnom vazdušnom strujanju u atmosferi nije bilo moguće upravljati, traži se rešenje, i tako je došlo do konstrukcije cepelina.

Francuski izviđački balon „L’Intrépide“, najstariji postojeći leteći uređaj, u Muzeju vojne istorije, u Beču; Foto: Wikipedia

Produbljivanjem znanja iz oblasti aerodinamike i konstrukcije letelica, ciljevi odvažnih letača su otišli korak dalje. Radilo se na ostvarivanju kontrolisanog leta, sa pogonom i sa ljudskom posadom. Tome je značajno doprineo nemac Oto Lilijental, koji je krajem 19. veka uspešno leteo na jedrilici.

Konstrukcija aviona braće Rajt

Braća Rajt su u Dejtonu (država Ohajo), imala prodavnicu bicikala i radionicu za popravku istih. Inspirisani Lilijentalovim podvigom, želeli su da osmisle svoj vazduhoplov. Zbog kostruisanja aviona, nisu imali vremena da se posvete tome, pa su 1901. godine zaposlili mehaničara Čarlsa Edvarda Tejlora. On je održavao radionicu i popravljao bicikle, a uz taj posao je usavršavao aerodinamički tunel koji su braća Rajt napravila od otpadaka iz radionice.

Braća Rajt, Orvil (desno) i Vilbur (levo); Foto: Wikipedia

Kako na tržištu nije bilo motora odgovarajućih karakteristika, Čarls je rešio da napravi odgovarajući motor. Sa braćom Rajt se dogovorio da motor bude linijski, horizontalan, četvorocilindrični i hlađen vodom. Konstrukcija motora je počela posle Božića 1902. godine, a u junu 1903. je testiran.

U decembru 1903. braća Rajt su odnela delove svoje letelice u Kiti Hok, plažu u Severnoj Karolini, i tamo sklopili letelicu. Wright Flyer je bio dvokrilac, sa dva prednja kanarda, dva zadnja kormila i dve elise koje su lančanicima bile povezane sa motorom. Pilot je ležao na donjem krilu i konopcima kontrolisao komande. Avion nije imao točkove, a kao stajni trap je koristio jednu vrstu skija postavljenih na šine koje su se mogle okretati u pravcu vetra prilikom poletanja.

Avion braće Rajt; Foto: Wikipedia

Istorijski let i njegov uticaj

Nakon jednog neuspelog pokušaja letenja 14. decembra, prvi uspešan let izveden je 17. decembra 1903. godine. Let je obavljen po jakom vetru i tmurnom vremenu u jutarnjim časovima. Taj let je bio dug 37 metara i trajao je 12 sekundi. Istog dana je obavljeno još tri leta, od kojih je najduži bio 260 metara i trajao je 59 sekundi. Ovi letovi su bili kratki, ali revolucionarni, jer su dokazali da je letenje moguće.

Ubrzo, braća Rajt su odustala od ležećih položaja i ugradila sedište pored motora. Orvil je 20. juna 1905. uspešno izveo kružni let spustivši se na mesto uzletanja, a Vilbur 1. decembra iste godine leti sa putnicima. Zbog loših vremenskih prilika, njihov prvi javni let nije bio naročito reprezentativan, te su ih američki novinari proglasili lažljivom braćom.

Rajtova vojna letelica na vagonu 1908. godine; Foto: Wikipedia

U to vreme su mnogi francuski konstruktori želeli da naprave avion i saznaju što više o Wright Flyer-u , ali su braća vešto krila sve detalje. 1905. su poslali pismo francuskom konstruktoru aviona Ferdinandu Feberu, nudeći ugovor za sklapanje aviona. Vilbur je 1908. brodom doneo delove aviona u Francusku. Krajem te godine je između krila ugradio barograf, da bi otklonio sve sumnje. Tada se u vazduhu zadržao gotovo 3 sata i prešao 124 kilometara. Već 1909. godine Vilbur otvara pilotsku školu u južnoj Francuskoj za učenike iz svih krajeva Evrope.

Zasluge braće Rajt u razvoju avijacije su nesumnjivo velike. Avion je danas najbrže i najpraktičnije prevozno sredstvo. Od trenutka kada su dokazali da je letenje moguće, pa sve do danas, avio-industrija se konstantno razvija. Nama ostaje da samo pažljivo pratimo novine u svetu avijacije, jer su one prilično česte.

Pretplati se
Obavesti o
guest
0 Komentari
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare