Vesti

Prve dve nedelje kampanje: Koliko i kako se političari obraćaju mladima?

Veliki broj listi i stranaka imao je svega jedno ili nijedno obraćanje mladima u prve dve nedelje predizborne kampanje.

Mladi često bivaju zapostavljeni u toku političkih kampanja, iako su sastavni deo biračkog tela. Uprkos tome što se stranke retko obraćaju ovoj demografskoj grupi, mladima se zamera to što nemaju formirane političke stavove. Popreko se gledaju oni koji ih ne iznose javno, iako im se, kada progovore, šalje poruka da ništa ne znaju i da ostave izbore starijim, iskusnijim glasačima. 

U pokušaju da ohrabri mlade da se uključe u političke procese, portal Youth Vibes je ostvario saradnju sa Krovnom organizacijom mladih Srbije. Istraživanje u vidu monitoringa izborne kampanje koje će biti sprovedeno u narednih šest nedelja za cilj ima otkrivanje načina na koje politički kandidati stupaju u kontakt sa mladima. 

O čemu se priča?

Najčešće teme pomenute u prve dve nedelje izborne kampanje jesu teme odlaska iz zemlje, rešavanje stambenog pitanja, porast nataliteta i nedostatak mladih u politici. U obraćanju mladima prednjači Patriotski blok (Dveri i POKS), praćen koalicijom Ujedinjeni za pobedu Srbije i Srpskom naprednom strankom.

Za neke političare su mladi bauk

Parlamentarni i gradski izbori raspisani su 15. februara, a predsednički izbori nešto kasnije, 2. marta. Uprkos blizni 3. aprila, mnoge stranke nisu našle za shodno da se obrate mladima. 

Lista Ivica Dačić – premijer Srbije i Srpska stranka Zavetnici nijednom se nisu obratili mladima u prve dve nedelje kampanje.

U ovom periodu, mladima su se najviše obraćale grupacije oko Zajedno možemo sve (Aleksandar Vučić) i Patriotski blok (Dveri i Pokret obnove Kraljevine Srbije). 

Šta je ko obećavao i istakao?

Sa pozicije vlasti, o mladima su govorili ministar odbrane Nebojša Stefanović i ministar finansija Siniša Mali. Ministar Stefanović promovisao je vojne škole i pozvao mlade da se prijave. Dalje, ministar Mali obelodanio je novu Uredbu, kojom se porodicama koje očekuju dete, a koji kupuju stambeni prostor obezbeđuju određene subvencije. Važno je napomenuti da ova Uredba neće važiti samo za mlade. Ipak, istaknuto je da je cilj novog zakona pospešivanje nataliteta i pomoć mladim ljudima. 

Na sličnu temu se oglasila i Srpska radikalna stranka dr Vojislava Šešelja. U njihovom jedinom obraćanju mladima za prve dve nedelje kampanje, poručili su da nerešeno stambeno pitanje mlade tera iz zemlje. Ovde je dato i obećanje da će SRS, ako uđe u Skupštinu, predložiti zakon kojim bi se izgradnja/kupovina stanova olakšala mladima.

Koalicija Ujedinjeni za pobedu Srbije mladima se obratila ukupno pet puta. Visokopozicionirani članovi Demokratske i Narodne stranke podržali su aktivističku organizaciju studenata u Novom Sadu nakon medijskih napada. Pomenute su i teme odlaska iz zemlje i uključivanja mladih ljudi u kampanju. Pokret slobodnih građana na svojim društvenim mrežama davao je savete studentima koji žele da glasaju van mesta u kojima su prijavljeni. Ovaj vid obraćanja podrazumevao je objašnjavanje procedura u gradskoj opštini. (Nešto više o ovoj temi pronađi ovde). 

Patriotizam je odlika mladih (?)

Patriotski blok, na čijem čelu se nalazi Boško Obradović, mladima se obratio u najviše navrata, čak 18 puta. Kao koalicija koja tvrdi da su mladi centralni deo kampanje, koncentrisali su se upravo na rešenja mladih – za mlade. Obradović je, između ostalog, govorio o vraćanju školarina studentima, uvođenju besplatnih udžbenika u sve škole, pa i besplatnih studija. Pored obrazovanja, ova koalicija se, kao i mnoge druge, osvrnula na problem odlaska mladih iz zemlje. Spominjani su i problemi mladih privrednika, a u predizborna obećanja oni svrstavaju i subvencije za mlade privrednike i pomoć pri nalaženju mesta stanovanja.

Mladost, ludost – politika

U drugoj nedelji izborne kampanje, većina izbornih lista posvetila je nešto više vremena potencijalnim mladim biračima. 

Izbornu listu Aleksandra Vučića ove nedelje je obeležila izjava premijerke Ane Brnabić, koja je odbacila optužbe da je davanje pomoći mladima u iznosu od 100 evra kupovina glasova. Ministar za brigu o porodici, Krkobabić, pomenuo je otvaranje prijava za povlašćene kredite za mlade poljoprivrednike. Tu je naglasio i veliki broj prošlogodišnjih prijava. 

Ispred liste Ujedinjeni za pobedu Srbije Stranka slobode i pravde je u drugoj nedelji kampanje ukazivala na zanemarivanje mladih i fokusiranje trenutne vlasti na starije biračko telo. Demokratska stranka izjavila je da se ispostave koje treba da pomažu mladima uglavnom koriste da bi se privukli novi stranački članovi. Upravo ovo, tvrde oni, dovodi do nepoverenja mladih u politiku. Nasuprot tome, obećavaju nestranačko zapošljavanje i aktivno uključenje mladih u donošenje odluka.

Sličnu poruku šalje i koalicija NADA, koja je istakla da zaposlenje mladih ne mora da zavisi od, kako su rekli, partijske knjižice.

Koalicija Moramo u objavi na društvenim mrežama ukazala je na to da je uzrok napuštanja zemlje to što nemaju osnovne uslove za život, poput čistog vazduha, vode…

Koalicija Suverenisti izjavila je da je rešavanje stambenog pitanja najveći problem sa kojim se mladi suočavaju.

Koalicija okupljena oko Socijaldemokratske stranke naglasila je da je neučestvovanje mladih u donošenju odluka veoma problematično. Iako se ova partija o mladima oglašavala dva puta, nije dala nijedno konkretno obećanje ili predlog.

Kompletne izveštaje za prvu i drugu nedelju monitoringa izborne kampanje, kao i otvorena pisma političkim partijama, možeš pronaći ovde, a mi te pozivamo da pratiš naše, kao i društvene mreže Krovne organizacije mladih Srbije jer te tamo čeka veliki broj korisnih informacija za predstojeće izbore.

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments