TOP

Rijaliti emisije – zabava ili uteha za narod?

Rijaliti program je zadnjih decenija u našoj zemlji doživeo neverovatnu gledanost, samim tim i popularnost. Na različitim kanalima, nekim koji čak imaju i nacionalnu frekvenciju, imamo prilike da pratimo 24h život ljudi iz različitih krugova koji su zatvoreni u jednom prostoru, na određeno vreme.

Rijaliti šou vuče korene iz zapadne pop kulturne scene – Amerike. Danas smo svedoci da u čitavom svetu gledanost rijalitija rapidno raste.

Istorija rijalitija u Srbiji

Srbija je svoj prvi rijaliti imala prilike da gleda u periodu 2001/2002. godine, pod nazovom Cirkus Voajera. Ovaj rijaliti nije bio poznat koliko su to bili budući rijaliti programi.

Nakon četiri godine, imali smo priliku da pratimo Velikog brata, koji se emitovao u periodu od 2006. godine do 2015. godine, sa ukupno pet sezona i isto toliko Vip sezona.

Tu su i Parovi, koji su takođe zabeležili visoki rejting. Sa emitovanjem su započeli 2010. godine i ono traje do danas. Na istoj televiziji, postojao je rijaliti pod nazivom Maldivi koji nije imao popularnost poput one koje su imali Parovi. Emitovani su svega 5 godina.

Jedna od najpopularnijih emisija ovog tipa svakako je bila i Farma. Njen staž na televiziji trajao je 7 godina, nakon čega ju je nasledila čuvena Zadruga.

(Ne)kvalitetan sadržaj

Na instagram profilu Youth Vibes-a sproveli smo anketu i pitali mlade o rijalitijima. Na osnovu njihovih odgovora možemo zaključiti da većina mladih ne prati rijaliti emisije (79%), i da ukoliko su ih pratili, veoma mali procenat njih je ostao veran tom programu (čitavih 6%).

Gotovo se svakodnevo vode polemike kakav uticaj rijaliti ima na njegove gledaoce.

Milica ističe da ne vidi ništa pozitivno u rijalitijima. Oštro naglašava da ne vidi razloge da se takav sadržaj prati.

Ništa pozitivno ne vidim u takvom sadržaju koji nam se prikazuje. Rijaliti odvodi na dno, nema izgovora da se takav sadržaj prati. Samo negativne strane rijalitija postoje i samo imaju za cilj da nas učine jednoličnom masom, objašnjava ova sedamnaestogodišnjakinja.

Sa druge strane njena vršnjakinja Marija se ne slaže sa njom i kaže kako vrlo rado prati zbivanja u aktuelnim rijalitijima.

Već neko vreme pratim aktuelni rijaliti i to mi pruža određenu dozu zabave. Pratim živote različitih ljudi i njihov način razmišljanja. Nekad ne mogu ni da predpostavim šta će se sledeće desiti, kaže Marija.

Mnogi smatraju da rijaliti, posebno mladima, plasira iskrivljenu sliku o moralu i nekim životnim vrednostima. Rijaliti uništava naše društvo. Tu se iskazuju najlošije osobine svakog pojedinca, učesnici postaju neprepoznatljivi, kaže Milica i uz to dodaje: Sve je više ljudi koji bivaju zainteresovani za bavljenje tim “poslom.” Obožavatelji su takođe u rijalitiju, ali iz svojih domova. Zvuči nestvarno koliko su u stanju da zanemare sebe i svoje bližnje.

Ovde se postavilo i pitanje toga koliko su ljudi zanemarili svoj život, a koliko su ”ušli” u tuđ.

Smatram da se iz rijalitija mnogo može naučiti. Ljudi gledaju samo neke sporadične, negativne stvari. Mislim da se treba fokusirati na motiv ljudi koji rade određene stvari. Nekada ni oni nemaju izbora. Ja praćenje rijalitija doživljavam kao vid rekreacije, ne mislim da me to odvaja od prijatelja i porodice, ističe Marija.

Da li narod daje svoj novac na pravo mesto?

Informacija da je za finale aktuelnog rijalitija poslato skoro 19 miliona poruka je mnoge zgrozila. Nakon ovoga su se mnogi oglasili i zapitali se da li je tako nešto vredno para koje su donele te poruke i da li su one mogle da odu na račun nekoga kome je novčana pomoć neophodna.

Marija ovde jasno ističe da ljudi imaju pravo izbora, a i smatra da je većina svesna toga gde svoj novac uplaćuje. Takođe dodaje i da je sama poslala poruku. Na pitanje da li je SMS poslala i na neki broj bolesnog ili ugroženog deteta, rekla je da jeste, ali ne tako skoro.

Preko 400 dece i odraslih vodi borbu za život, a do pobede ih deli novac. Svakodnevo imamo prilike da vidimo neku humanitarnu akciju, broj telefona na koji možemo poslati poruku i nekome pomoći na putu borbe za ono najvažnije – život.

Postavlja se pitanje, od kada jedan rijaliti, sa opšte poznatim konceptom, vredi više od ljudskog života?

Milica smatra da je to zbog medijskog prostora koji rijaliti ima, dok se o ljudima kojima je potrebna pomoć jako malo priča.

Rijaliti zauzima preveliki medijski prostor, mislim da je zbog toga poslato 19 miliona poruka. Ali svakako bi bilo bolje da je poslato za nekoga kome je pomoć zaista potrebna. Takav postupak mi baš nema smisla. Tako da ne bih umela da kažem nešto više o tome.

Kao rešenje ističe:

Treba se što više pričati o ljudima kojima je pomoć potrebna. Mislim da je to jedini način da se osvestimo kao društvo.

Ukidanje rijalitija

Srbija u pokretu i Udruženje za zaštitu ustavnosti i zakonitosti, pokrenuli su peticiju za zabranu rijaliti programa prošle godine. Kao predlog izneto je i ograničavanje rijaliti programa.

Skupili su ukupno 42.852 potpisa, od toga verifikovanih 36.000 što ispunjava uslov od predviđenih 30.000 potpisa kako bi se zahtev mogao podneti kao predlog zakona.

U peticiji su izneta dva zahteva. Prvi jeste da se zabrane snimanja rijaliti programa, kako bi se omogućila primena postojećih važećih propisa. Drugi ističe obavezu da televizije sa nacionalnom frekvencijom dnevno u periodu od 8 do 22 sata emituju minimum jedan sat naučno-obrazovnog programa, jedan sat kulturno-umetničkog programa, jedan sat dokumentarnog programa, pola sata programa za decu, pola sata programa za maloletnike.

Na pitanje da li su za to da se uvede zakon o zabrani rijaliti emisija, mladi su se u većini- njih 86%, bili stava da takav zakon treba postojati.

Neka od obrazloženja za ovakav stav su bila uglavnom na temu propagiranja pogrešnog modela ponašanja koja utiču na, pre svega, mlade. Tu su takođe istakli novac koji smatraju da se može iskoriristiti, pre svega u humanitarne svrhe.

Jedan od komentara na našu anketu bio je da su rijalitiji suvišni s obzirom koliko postoji bolesnih ljudi.

Međutim, treba istaći da nisu svi mladi za potpuno ukidanje rijalitija.

Mislim da je uvesti zakon previše, ali su te emisije preveliko trošenje vremena, bio je jedan od odgovora na našu anketu.

Zakon još uvek ne postoji. Ostaje na tome da se građani idalje bore da se nešto promeni u slučaju rijaliti programa, jer smo svedoci sve lošijeg uticaja koji imaju.

Cao, ja sam Sofija! Velika sam ljubitelj umetnosti, filozofije i prava. Uzivam da citam knjige i pricam sa prijateljima o globalnim temama.

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments