Pitamo te Uncategorized

Seksualna objektivizacija žena u medijima – Šta je pogrešno u ovom naslovu?

Dominantna slika žena u medijima je stereotipna - žene se svode na fizički izgled i reproduktivnu funkciju, i najčešće su predstavljene u sferi koja se odnosi na kuću i porodicu. Isto tako, žene su često izložene seksualnoj objektivizaciji u medijima, gde se naglasak stavlja na njihova tela, dok se kod izveštavanja o muškarcima češće fokusira na njihova lica, čime se produbljuju rodni stereotipi. Ovakav medijski obrazac dodatno održava rodne stereotipe, marginalizuje žene i ograničava njihovu reperezentaciju u javnosti. Imamo li svest o tome kakav uticaj imaju ovakvi sadržaji na društvo?

,,Haljina pripijena uz telo, a grudi kipe! Vanvremenska lepota popularne glumice ostavila muškarce bez daha!“ naslov je u jednom tabloidu.

,,Ovakvi sadržaji uzimaju primat“

,,Ja mislim da je u ovom naslovu sve pogrešno, seksizam, omalovažavanje žena, ženskog tela, i ovo prosto vodi ka nekom narativu koji je pogrešan i koji izaziva mnogo problema u ovom društvu.“, kaže profesor Neven Obradović, upravnik departmana za Komunikologiju i novinarstvo na Filozofskom fakultetu u Nišu.

Profesor Neven Obradović, upravnik departmana za Komunikologiju i novinarstvo na Filozofskom fakultetu u Nišu

Pitali smo i slučajne prolaznike za komentar. Jedan od njih kaže da ga ovakav naslov uopšte ne čudi.

,,Naravno da je neprikladan. Mislim da je pogrešno komentarisati izgled ljudi u javnosti. Međutim, s obzirom da je danas to odomaćeno, ljudi ne vide problem u tome.“

,,Kad bih ja pravio naslov verovatno bi bio samo ,,Vanvremenska lepota popularne glumice“, kaže jedan ispitanik i dodaje da nema potrebe da stavljamo da je ostavila muškarce bez daha.

Profesor Obradović objašnjava da bi ovakav sadržaj trebao da bude obeležen. Savet za štampu to i radi, kako on kaže, samo što takve stvari nemaju dovoljno publiciteta: ,,Nažalost, ovakvi sadržaji uzimaju primat.“

Savremena prevara

Jedan od naših sagovornika misli da bi dizanje svesti o ovom problemu bilo od pomoći, ali sumnja da bi ljudi zapravo zastali da porazmisle o tome.

Profesor Obradović kaže da su medijska pismenost i kritičko mišljenje ključni za svako demokratsko društvo.

,,Kada bi građani znali da svojim klikovima pomažu da ovi mediji ostvaruju zaradu, oni ne bi otvarali te tekstove, i samim tim ti tekstovi ne bi bili popularni.“

Mediji klikove građana prodaju reklamnim agencijama, kako on objašnjava. ,,Kada pogledaju ovakav naslov, oni odmah idu na taj klik, iako unutra možda ni sadržaj nije to što oni očekuju.“

Kako on kaže, ovakvi naslovi su jedna vrsta savremenih prevara prema građanima.

 

,,Za muškarce od muškaraca“

Nina Pavićević, osnivačica Instagram stranice Kritički, objašnjava da su mediji ,,stvarni život“ i da oni repliciraju ono što inače vidimo u društvu.

,,Stavlja se njen fizički izgled iznad njenih postignuća“, komentar je jedne od naših sagovornica na naslov.

Nina govori i tome kako se stvara slika u glavi čitaoca dok čita ovakav naslov.

,,To ne ostaje u nekom vakuumu, već utiče na to kako ćemo se mi ponašati prema ženama.“

Jedna od naših sagovornica kaže da ovakav naslov dobro privlači pažnju muškarcima s obzirom na to da piše da ima i fotografija.

,,Kažu to je samo naslov, to je samo komentar. To nikada nije samo naslov ili samo komentar, već je jedan od mnogih koji nam upravo daju ovakvu sliku o ženama“

Nina je kaže da su ovakvi naslovi u medijima analogni pojavi u filmovima koja se naziva ,,male gaze“(muški pogled). Kako je objasnila, to je način na koj se kadriraju žene da bi privukle pažnju muških gledalaca.

,,Žene u pop kulturi su snimane za muškarce od muškaraca“, kaže jedna naša ispitanica.

Ovakvi naslovi su način da se žene dehumanizuju, kaže Nina, a kad se žene konstantno dehumanizuju, mi na njih više ne gledamo kao na žene, nego kao objekte. Nina se osvrće na istraživanje koje pokazuje da muškarce posmatramo u celini, a žene kao odvojene delove tela. ,,To je jako jezivo, al to je upravo dokaz onoga što stalno gledamo u medijima“, kaže ona.

Seksualna objektivizacija i stereotipno prikazivanje žena u medijima može imati dublje društvene posledice – ovakva slika utiče na to kako muškarci posmatraju žene, ali i na to kako žene posmatraju sebe i druge žene. Važno je raditi na medijskoj pismenosti i podizanju svesti o štetnosti ovakve medijske reprezentacije žena, kako objašnjavaju skoro svi naši sagovornici/ce. Tako bismo izgradili ravnopravnije društvo u kome žene nisu svedene na objekte, već se prikazuju kao kompleksne ličnosti. 

Video možeš pogledati na Youth Vibes Youtube kanalu.

Pretplati se
Obavesti o
guest
0 Komentari
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare