Lifestyle

Svetski dan prava potrošača: Koliko znamo o svojim pravima?

Povodom Svetskog dana potrošača, koji se obeležava 15. marta svake godine, istražujemo koje su to norme i prava potrošača koje su propisane zakonom i da li ih online kupovina, kao najzastupljenija danas, ispunjava.

Na današnji dan, 15. marta, se svake godine obeležava Svetski dan prava potrošača. Zakon Republike Srbije o zaštiti tih prava kaže da osnovnih 8 normi moraju biti ispunjene, a to su: zadovoljavanje osnovnih potreba, bezbednost, obaveštenost, izbor, učešće (interes potrošača u postupku donošenja i sprovođenja politike zaštite potrošača), pravna zaštita, edukacija i zdrava i održiva životna sredina.

Jedna od delatnosti koje je pretrpela najveću promenu tokom razvoja društva i tehnologije je upravo kupovina. Ne možemo da poredimo kupovinu koja je bila moderna pre 10, 20 ili 30 godina sa onom koja je prisutna danas. Ova današnja je diktirana prvenstveno razvitkom tehnologije, ali je i pandemija koronavirusa uticala na to u kojoj će se meri potrošači okrenuti modernoj, online nabavci.

Zastupljenost online kupovine

Statistički podaci kažu da Amazon, kao jedna od najvećih multinacionalnih tehnoloških kompanija, zarađuje oko 230 milijardi dolara godišnje, a da je čak 53% zarade upravo iz njihovih onlajn prodavnica. Ono što je takođe zanimljivo jeste da je jedna od bitnijih stavki naplata provizije trećim licima koji ovaj sajt koriste za prodaju, negde oko 15 procenata.

Interesantan datum je i 11. novembar, a to je takozvani dan samaca u Kini. Na ovaj dan 2018. godine je AliExpress, još jedan sajt za preprodaju stvari, kroz mnogobrojne popuste za samce ostvario zaradu od čak 30 milijardi dolara.

Jasno je da je model ovakve vrste kupovine model koji će zaisgurno u budućnosti još više zaživeti, a pandemija koronavirusa je značajno ubrzala taj proces. Pitanje koje se samo nameće je: da li online kupovine, kao danas najzastupljenija, ispunjava sve norme i u kojoj meri?

Prednosti online kupovine

Najveća prednost ovakvog tipa kupovine je u tome što je sve što poželiš udaljeno na nekoliko klikova od tebe. Pored toga, još jedna očigledna prednost je veći izbor. Dobro je poznato da se na sajtovima prodavača nalaze apsolutno svi trenutno raspoloživi proizvodi, dok se u radnjama mogu naći samo pojedini. To su dve najveće prednosti, ali ovakav vid šopinga ima i svoje mane.

Bezbednost

Prva i verovatno najvažnija mana je bezbednost kao jedna od osnovnih normi gorepomenutog Zakona o zaštiti prava potrošača. Ipak, nakon svih ovih godina razvijanja onlajn trgovine, istakle su se određene pouzdane firme preko kojih je kupovina sigurna,
no to je i dalje mana jer svakako postoje prevaranti na koje će ljudi, iz raznoraznih razloga nasesti.

Nemogućnost isprobavanja proizvoda

Druga mana se ogleda u nemogućnosti da se određeni proizvod isproba ili da se ispita njegov kvalitet. Svakako, može se reći da je većina administratora kupoprodajnih sajtova uradila sve što je u njihovoj moći da spreče ispoljavanje ovih mana.

Uveden je odeljak za recenzije u kom svaki potrošač može da napiše i oceni svoje iskustvo koje je imao sa određenim prodavcem, takođe se dosta radi i na tome da se svaki prevarant blokira i da mu se onemogući pristup sajtu. Nažalost,
prevaranata i prevarenih uvek ima, a i biće ih, ali je dobra vest da je taj broj značajno manji.

Edukacija kao preventiva

Kada bismo se vratili na pitanje koje smo postavili, mogli bismo da izvučemo zaključak da je verovatno najbitnija stavka od svih – edukacija. Veoma je bitno sagledati bilo koju online kupovinu iz više uglova, a da bi bilo moguće realno i objektivno sagledavanje potrebno je osnovno predznanje o svim mogućim trikovima kojima se može služiti putem interneta. Tada će i bezbednost, kao i ostalih 7 normi biti ispunjene i kupovina će biti uživanje.

Zato, srećan Svetski dan prava potrošača, a u to ime – šopingujte!

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments