TikTok već neko vreme diriguje aktuelnim svetskim trendovima. Njegov ogroman uticaj postao je očigledan 2018. godine, dve godine nakon nastanka aplikacije, kada se spojio sa Musical.ly i već bio dostupan čitavom svetu. Od preko milijardu aktivnih korisnika mesečno, 85% čine oni ispod 35 godina. Kakvi su stavovi stručnjaka, a kakvi mladih po pitanju uticaja TikTok-a na svoje pretežno mlade korisnike?
TikTok – jednaka šansa za sve
Ono po čemu je TikTok naročito poznat jeste lakoća pravljenja sadržaja, za koji nije neophodno ulaganje. Prolaze sloboda i autentičnost. Svako u bilo kom trenutku može da kreira bilo kakav sadržaj.
TikTok koristim i više nego što bi trebalo, u proseku 4-5 sati dnevno, kako bih pogledala što više videa vaznih za šminku i modu. I sama kreiram sadržaj za TikTok vezan za šminku. Na platformi slušam savete i preporuke, pa se često i prevarim nekom kupovinom, navodi Milica Mišić (19).
Kosta Popović (18) TikTok koristi svakodnevno kao razonodu. To da li će usvojiti neki savet sa TikTok-a zavisi od tematike. Ukoliko su videi motivacionog tipa, trudi se da usvoji njihove poruke.
Danas se sve vrti oko TikTok-a – od komunikacije među ljudima, njihove pažnje u svakodnevnom životu, pa do raznih dešavanja i pojava u društvu, objašnjava Kosta.
Dr Branka Novčić Korać, profesorka Fakulteta organizacionih nauka Univerziteta u Beogradu na Katedri za marketing menadžment i odnose sa javnošću, navodi:
Svedoci smo ’poplave’ nekvalitetnog i nepromišljenog sadržaja, budući da su društveni mediji postali megafon za svakoga. Takođe, velika mana je i što je svako postao urednik svog sadržaja. Ne postoje više društveni filteri koji su nam pomagali da razlučimo šta je istina, a šta ne. Danas svako, na TikTok-u posebno, može da kreira sliku o sebi kakvu želi, često onu koja nije bliska realnosti.
Druga strana iste medalje, kako navodi prof. dr Branka Novčić Korać, zapravo nosi i najveću prednost ove platforme. Ako bi se sadržaj na TikTok-u pravilno koristio, dodaje sagovornica, mogao bi dosta da doprinese podizanju svesti o značajnim problemima i društvenom aktivizmu.
Poboljšanje korisničkog iskustva jednako je trgovanju pažnjom
Još jedna poznata karakteristika TikTok-a jeste potpuno personalizovano korišćenje platforme. Pri instaliranju korisnici mogu da izaberu vrstu sadržaja koju bi želeli da prate putem aplikacije. Zatim, for you page, iliti stranica za tebe, zapravo je algoritamski feed zasnovan na video-zapisima sa kojima su korisnici bili u interakciji. Algoritam će pokazati sadržaj na osnovu onoga što korisnici gledaju ili konzumiraju svakodnevno.
Poboljšano korisničko iskustvo koje donosi stranica za tebe znači i više vremena za ekranom, te je i izloženost sadržaju čiji je svako sopstveni urednik znatno veća.
Katarina-Keti Simić (19) kaže da TikTok sigurno koristi oko 4 sata dnevno. Naglašava da u aplikaciju ulazi pred spavanje i da je obavezno koristi dok jede. Smatram da nemam samokontrolu kada je TikTok u pitanju, navodi sagovornica.
Marko Ljubisavljević (19) smatra da ima samokontrolu po pitanju TikTok-a, budući da ga koristi svakodnevno, ali u intervalima do 20 minuta. Ipak, kako kaže, aplikacija može biti veoma zarazna za one koji ne postave granicu.
Kada govorimo o profitnim šemama, treba da budemo realni – svaka aplikacija ovakog tipa, pa i TikTok, napravljena je sa idejom da se korisnici što duže na njoj zadrže. Kada se korisnici zadržavaju konzumiraju sadržaj i posledično prave profit oglašivačima. Dakle, pod ruhom ’poboljšanja korisničkog iskustva’ zapravo se ’trguje’ pažnjom, vremenom i skrivenim željama korisnika, što u nekim slučajevima dovodi i do zavisnosti. Svako treba da postavi svoje granice i treba da budemo svesni šta za sebe želimo, objašnjava prof. dr Branka Novčić Korać.
TikTok Now pretnja za bezbednost?
Lako kreiranje i objavljivanje sadržaja i njegova široka dostupnost dovode i do sledećeg pitanja: Koliko je TikTok bezbedan za svoje korisnike, a pogotovo mlade koji su i većina?.
Druga TikTok-ova ikonica sleva, simbol munje, predstavlja novu opciju nastalu u septembru ove godine – TikTok Now. Nalik BeReal-u, TikTok Now je funkcija gde korisnici mogu da postavljaju fotografije sa prednje i zadnje kamere istovremeno (kako bi se prikazao i korisnik i ono što ga okružuje) ili video-zapis od 10 sekundi u određeno vreme svakog dana. Korisnicima stiže obaveštenje u određenom delu dana, što je znak da je vreme da sa svojim prijateljima podele šta rade u tom trenutku. To je funkcija u okviru aplikacije u Americi i posebna aplikacija u drugim regionima, uključujući delove Evrope, Afrike i Azije.
TikTok Now i BeReal te prikazuju u pravom svetlu, za razliku od Snapchat-a, gde ljudi koriste previše filtera. Koristim BeReal, veoma zanimljiva aplikacija, navodi Marko.
Setimo se da je TikTok-u 2019. Savezna trgovinska komisija (FTC) odredila kaznu od 5,7 miliona dolara zbog prekršaja Akta o zaštiti privatnosti dece na internetu. Da li je TikTok Now još jedna prepreka ka bezbednosti mladih korisnika? Kada je reč o ovom pitanju, ima li razlike između TikTok-a i BeReal-a?
Kada je reč o FTC kazni iz 2019, pa i daljih aktivnosti TikTok-a, ovakva zakonska ograničenja i jesu nešto što bilo koju platformu može da reguliše. Jedna od stvari koje me najviše brine kod TikTok-a jeste zaštita dece na internetu, jer postoje značajni dokazi i nažalost fatalni slučajavi koji se direktno vezuju za TikTok i način na koji utiče na decu. Sve države gde je on prisutan bi trebalo da se time pozabave kroz zakonske regulative. Sa druge strane, BeReal je dosta zaštićenija platforma, koja je prošla sva odobrenja konkretno na američkom tržištu, objašnjava profesorka Novčić Korać.
Kako se nositi sa svim izazovima koje TikTok donosi?
Očigledno je da mnoge karakteristike TikTok-a istovremeno mogu da budu i njegova prednost i mana – i opasnost i šansa.
Preporučila bih TikTok jer se na njemu mogu naći i mnogi korisni i poučni videi, a ne samo gomila gluposti, kako mnogi pričaju, poručuje Milica.
Ipak, Marko ne bi preporučio korišćenje aplikacije, osim, kako kaže, ako neko nema mnogo obaveza jer je aplikacija zarazna za one koji nemaju samokontrolu.
Kako navodi prof. dr Branka Novčić Korać, malo dostupnih, a relevatnih istraživanja koja su analizirala publiku na TikTok-u govore da je mladima TikTok mesto gde se zabavljaju, razonode. Međutim, svaka generacija je imala neki svoj TikTok.
TikTok zapravo definiše pripadnost nekoj grupi, a svi, posebno mladi, žele da se identifikuju sa određenom kulturom i grupom i da njoj pripadaju. I mi smo to radili, samo smo imali druge kanale, čet-sobe poput ’Serbian caffe-a’. Posmatrajte TikTok kao osobu: možda je danas tinejdžer, pa se spram toga ponaša na određeni način. Kako taj tinejdžer bude sazrevao, tako će i kultura da se menja, objašnjava sagovornica.
TikTok može biti mač sa dve oštrice, ali na korisniku je da izabere onu bezbolniju, koju može da upotrebi u prave svrhe.
*Ovaj tekst je napisan u okviru projekta “Generacija Z za lokalne medije” koji sprovodi Asocijacija lokalnih medija LocalPress.Projekat se realizuje u okviru Programa malih medijskih grantova koji finansira Ambasada SAD a administrira Media i Reform Centar Niš. Stavovi, mišljenja i zaključci izneseni u projektu nužno ne izražavaju stavove MRCN i Ambasade SAD već isključivo autora.