Kako je istorija poznata i kao učiteljica života, važno je da od nje učimo ceo život, i na svakom koraku. Nove tehnologije koje preovladavaju u savremenom svetu nametnule su i nove zahteve kada je u pitanju učenje. Jedno od mesta na kom se o istoriji dosta priča, ali malo zna, jesu društvene mreže. O tome zašto je važno učiti istoriju, dezinformacijama u digitalnom svetu i popularizaciji ove nauke razgovarali smo sa Nevenom Kovačević, istoričarkom i administratorom Instagram stranice Putevima srpske istorije.
Popularizacija nauke
Nevena je studentkinja master studija istorije na Filozofskom fakultetu u Beogradu. Pored studija, Nevena se bavi popularizacijom istorije putem svoje instagram stranice.
Kada sam upisala istoriju, a htela da je studiram od malih nogu, moj cilj je bio da radim u prosveti. Opcija spajanja turizma i istorije, kao i popularizacije istorije na internetu, nije mi bila ni na kraj pameti. Stranica ,,Putevima srpske istorije“ mi je za ove dve i po godine donela prelepe stvari u život. Nisam očekivala da će rad na njoj postati vremenom moj posao, kaže Nevena za Youth Vibes.
U početku, Nevena je mislila da priče o nacionalnoj istoriji i putopisi sa istorijski važnih mesta neće zanimati mnogo ljudi. Ipak, uspela je da probudi interesovanje za istoriju kod publike, te njenu stranicu sada prati oko 46 hiljada ljudi, pretežno mladih.
Fokus na mlade
Pitali smo Nevenu na koji način ona doprinosi neformalnom obrazovanju mladih.
Nažalost, danas mladi sve manje čitaju i lako gube fokus. Popularizacija nauke na društvenim mrežama gde imamo mogućnost da vizuelno nešto predstavimo, efektnim nalosovom, tekstom, ima velike šanse da privuče njihovu pažnju više nego knjiga, objašnjava Nevena.
Nevena dodaje i da je izuzetno važno da, na društvenim mrežama na kojim preovlađuje zabavan sadržaj, postoje ljudi koji se bave naukom i kulturom kako bi zainteresovali mlade za učešće u kulturnom životu društva.
Mislim da je pre svega bitno dopreti do mladih i zadržati im pažnju i kroz predavanje uživo i na društvenim mrežama. Mnogo dece i iz osnovne i iz srednje škole mi se javi da kaže kako na mojoj stranici nauče više o istoriji nego u školi. Školu dožive kao da moraju da nauče određene informacije zbog ocene i kao nešto suvoparno, a na internetu mogu da čitaju informacije iz istorije koje su im zanimljive i bez opterećenja oko ocena. Nastava u školi mora biti dinamična i zabavna deci kako bi je bolje naučili. Više projekata, prezentacija, obilazaka muzeja i istorijski zanimljivih lokacija i učenicima istorija više ulazi u glavu, zaključuje Nevena.
Borba protiv pseudonauke
Na internetu, prošlost je uvek aktuelna tema. Međutim, zbog prirode mreže postoji mnogo dezinformacija.
Danas svako može da postavi neku informaciju na društvenoj mreži i da tvrdi za sebe da je stručnjak iz neke oblasti. Na taj način se stvara problem stručnjacima u koje ljudi gube poverenje. Recimo kada je reč o istoriji, mnogim Srbima je draže i lepše kada im ljudi koji uglavnom videli Filozofski fakultet i istoriju na istom nisu, pričaju kako su Srbi najstariji narod, kako su Srbi gradili piramide u Egiptu i bezbroj sličnih nebuloza, nego kada im se serviraju istorijske činjenice, navodi Nevena.
Uz pseudonauku često ide i etiketiranje istoričara koji se nazivaju izdajnicima, učenicima Bečko-berlinske škole i raznim drugim neprimerenim epitetima.
Planovi za budućnost
Nevena nam je najavila i neke novine koje bi trebalo da se uskoro nađu na njenom Instagram profilu.
U planu mi je lajv format u kom bih dovodila goste iz istorijske ili arheološke struke i u kom bi pratioci mogli da postavljaju pitanja. Neke teme su previse kompleksne za reels video i mislim da bi ovo bilo interesantno, rekla je ona.
Do kraja godine, Nevena planira i da odbrani master rad na Filozofskom fakultetu u Beogradu. Nadamo se da će u tome i uspeti.